los compositores del sieglu xix-XX
A tolo llargo de la segunda metá del sXIX y primer terciu del XX, una llarga serie de compositores asturianos, influenciaos pol movimientu románticu del Nacionalismu Musical, van armonizar canciones populares asturianes y editales en cancioneros o, directamente, van colaborar coles grandes voces del tiempu y componiendo o arreglando pa ellos delles de les canciones más conocíes del repertoriu asturianu. A estes nueves obres que surden d'esti trabayu y collaboración va llamáse-yos asturianaes.
La bayura de la música asturiana va llamar l'atención, netamente, d'otros compositores foranos, como Rimsky-Korsakov, que compuso'l Capricho Español sobre temes tradicionales asturianos, o Manuel de Falla, que cuenta ente la so producción una magnífica versión de "Ariméme a un pinu verde", que tituló Asturiana. Como, tamién, d'otros como José Hurtado, que publicó en 1890 100 Cantos Populares Asturianos, ente los que s'afayen pieces como "Soi de Pravia", "A la mar vanse los ríos", "Cómo te va", "Calle la del Rivero", "Soi de Mieres, soi de Mieres", "Ariméme a un picu verde"... y otres que proveníen en bona midida de les yá publicaes por compositores asturianos nos sos cancioneros.
A lo largo de la segunda mitad del sXIX y primer tercio del XX, una larga serie de compositores asturianos, influenciados por el movimiento romántico del Nacionalismo Musical, van a armonizar canciones populares asturianas y a editarlas en cancioneros o, directamente, va a colaborar con las grandes voces del momento y componiendo o arreglando para ellos algunas de las canciones más conocidas del repertorio asturiano. A estas nuevas obras que surgen de este trabajo y colaboración se las va a conocer como asturianaes.
La riqueza de la música asturiana va a llamar la atención, igualmente, de otros compositores foráneos, como Rimsky-Korsakov, que compuso su Capricho Español sobre temas tradicionales asturianos, o Manuel de Falla, que cuenta entre su producción una magnífica versión de "Ariméme a un picu verde", que tituló Asturiana. Como, también, de otros como José Hurtado, que publicóen 1890 100 Cantos Populares Asturianos, entre los que se encuentran piezas como "Soi de Pravia", "A la mar vanse los ríos", "Cómo te va", "Calle la del Rivero", "Soi de Mieres, soi de Mieres", "Ariméme a un picu verde"... y otras que provenían en buena medida de las ya publicadas por compositores asturianos en sus cancioneros.
La bayura de la música asturiana va llamar l'atención, netamente, d'otros compositores foranos, como Rimsky-Korsakov, que compuso'l Capricho Español sobre temes tradicionales asturianos, o Manuel de Falla, que cuenta ente la so producción una magnífica versión de "Ariméme a un pinu verde", que tituló Asturiana. Como, tamién, d'otros como José Hurtado, que publicó en 1890 100 Cantos Populares Asturianos, ente los que s'afayen pieces como "Soi de Pravia", "A la mar vanse los ríos", "Cómo te va", "Calle la del Rivero", "Soi de Mieres, soi de Mieres", "Ariméme a un picu verde"... y otres que proveníen en bona midida de les yá publicaes por compositores asturianos nos sos cancioneros.
A lo largo de la segunda mitad del sXIX y primer tercio del XX, una larga serie de compositores asturianos, influenciados por el movimiento romántico del Nacionalismo Musical, van a armonizar canciones populares asturianas y a editarlas en cancioneros o, directamente, va a colaborar con las grandes voces del momento y componiendo o arreglando para ellos algunas de las canciones más conocidas del repertorio asturiano. A estas nuevas obras que surgen de este trabajo y colaboración se las va a conocer como asturianaes.
La riqueza de la música asturiana va a llamar la atención, igualmente, de otros compositores foráneos, como Rimsky-Korsakov, que compuso su Capricho Español sobre temas tradicionales asturianos, o Manuel de Falla, que cuenta entre su producción una magnífica versión de "Ariméme a un picu verde", que tituló Asturiana. Como, también, de otros como José Hurtado, que publicóen 1890 100 Cantos Populares Asturianos, entre los que se encuentran piezas como "Soi de Pravia", "A la mar vanse los ríos", "Cómo te va", "Calle la del Rivero", "Soi de Mieres, soi de Mieres", "Ariméme a un picu verde"... y otras que provenían en buena medida de las ya publicadas por compositores asturianos en sus cancioneros.
1829
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1831
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1841
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1852
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1859
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1862
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1867
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1870?
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1871
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1888
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1900
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1901
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LOS COMPOSITORES DEL SIEGLU XX-XXI
El llargu periodu de guerres y fame (1934-1943) significó la desaparición del fenómeno de l'asturianada como xéneru d'autor rellaboráu poles grandes voces del momentu. Pasaos estos diez años la radio nun dexa d'emitir les grabaciones del primer terciu de sieglu y acaba por convertir n'estándares aquelles canciones.
Pero, los compositores allóxense de l'asturianada y la música culta reglada acaba escaeciendo que los meyores lieder del repertoriu asturianu ñacieran del cruce ente los compositores clásicos, les nuestres principales voces y la nuestra tradición.
El largo periodo de guerras y hambre (1934-1943) significó la desaparición del fenómeno de l'asturianada como género de autor reelaborado por las grandes voces de la época. Pasados estos diez años, la radio no para de emitir las grabaciones del primer tercio de siglo y acaba convirtiendo en estándares aquellas canciones.
Pero, los compositores se alejan de l'asturianada y la música culta reglada acaba olvidando que los mejores lieder del repertorio asturiano habían nacido del cruce entre los compositores clásicos, nuestras principales voces y nuestra tradición.
Pero, los compositores allóxense de l'asturianada y la música culta reglada acaba escaeciendo que los meyores lieder del repertoriu asturianu ñacieran del cruce ente los compositores clásicos, les nuestres principales voces y la nuestra tradición.
El largo periodo de guerras y hambre (1934-1943) significó la desaparición del fenómeno de l'asturianada como género de autor reelaborado por las grandes voces de la época. Pasados estos diez años, la radio no para de emitir las grabaciones del primer tercio de siglo y acaba convirtiendo en estándares aquellas canciones.
Pero, los compositores se alejan de l'asturianada y la música culta reglada acaba olvidando que los mejores lieder del repertorio asturiano habían nacido del cruce entre los compositores clásicos, nuestras principales voces y nuestra tradición.
Hasta aportar a mediaos de sXX, cola llegada de la copla y la música pop llixera, nes décades de los 50, 60 y 70, na que sí surden compositores de grandes éxitos del tiempu. Como "Campanines de mio Aldea", de Rafael Moro Collar Falo Moro, na voz d'El Presi. Como "Mocina dame un besín", d'Antolín de la Fuente", n'estremaos formatos que van dende'l coru a la voz en solo. Como "Yá suena la gaita" o "Asturianos emigrantes", de José Remis Ovalle, pa La Pastorina. O como "Covadonga", d'Amelia Muñiz Mely Duver, pal dúu Almas Unidas.
Hasta llegar a mediados de sXX, con la llegada de la copla y la música pop ligera, en las décadas de los 50, 60 y 70, en la que sí surgen compositores de grandes éxitos de la época. Como "Campanines de mio aldea, de Rafael Moro Collar Falo Moro, en la voz d'El Presi. Como "Mocina dame un besín", d'Antolín de la Fuente", en diferentes formatos que van desde el cora a la voz en solo. Como "Yá suena la gaita" o "Asturianos emigrantes", de José Remis Ovalle, para La Pastorina. O como "Covadonga", d'Amelia Muñiz Mely Duver, p'al dúo Almas Unidas.
Hasta llegar a mediados de sXX, con la llegada de la copla y la música pop ligera, en las décadas de los 50, 60 y 70, en la que sí surgen compositores de grandes éxitos de la época. Como "Campanines de mio aldea, de Rafael Moro Collar Falo Moro, en la voz d'El Presi. Como "Mocina dame un besín", d'Antolín de la Fuente", en diferentes formatos que van desde el cora a la voz en solo. Como "Yá suena la gaita" o "Asturianos emigrantes", de José Remis Ovalle, para La Pastorina. O como "Covadonga", d'Amelia Muñiz Mely Duver, p'al dúo Almas Unidas.
Pocos más compositores que Luis Vázquez del Fresno, coles sos Siete canciones asturianas, avera dende la modernidá una renovación de l'asturianada . Dalgo qu'entama tamién el tenor Joaquín Pixán, dende los sos primeros trabayos xunto al maestru Casanova y el poeta José León Delestal, hasta los más recientes pa Un Cancioneru asturianu pal sieglu XXI. Como tamién el tenor Carlos Rubiera colos sos trabayos discográficos Asturianaes o el tenor José Menalva El Cogollu col so trabayu El Universo del Canto.
Pocos más compositores de Luis Vázquez del Fresno, con sus Siete canciones asturianas, se acerca desde la modernidad a una renovación de l'asturianada. Algo que arranca también el tenor Joaquín Pixán, desde sus primeros trabajos con el maestro Casanova y el poeta José León Delestal, hasta los más recientes para Un Cancioneru asturianu pal sieglu XXI. Como también el tenor Carlos Rubiera con sus trabajos discográficos Asturianaes o el tenor José Menalva El Cogollu con su trabajo El Universo del Canto.
Pocos más compositores de Luis Vázquez del Fresno, con sus Siete canciones asturianas, se acerca desde la modernidad a una renovación de l'asturianada. Algo que arranca también el tenor Joaquín Pixán, desde sus primeros trabajos con el maestro Casanova y el poeta José León Delestal, hasta los más recientes para Un Cancioneru asturianu pal sieglu XXI. Como también el tenor Carlos Rubiera con sus trabajos discográficos Asturianaes o el tenor José Menalva El Cogollu con su trabajo El Universo del Canto.
Les primeres composiciones y arreglos de Xaime Arias fueron a finales de los 90 pal cantador Vital Noval, al que siguieron a primeros del sXXI otros p'Anabel Santiago, Ángeles y Rosario González, Liliana Castañón o Marisa y Fernando Valle Roso. Como profesor de piano y, más que nada, músicu de jazz, siempre tuvo un especial procuru hacia la canción asturiana, como lo demuestra'l fechu de ganar en 1998 el VIII Premiu d'Ensayu de la Conseyería de Cultura del Principau d'Asturies col trabayu L'asturianada (Ensayu sobre la vitalidá d'un xéneru), ex aequo xunto al so hermanu Ismael Arias. Y nel cursu 2019-2020 como pianista oficial acompañante del XXIII Concursu de Canción Asturiana Cuenca del Caudal, dientro de la modalidá de Canción Asturiana al Piano. Las primeras composiciones y arreglos de Xaime Arias fueron a finales de los 90 para el cantador Vital Noval, al que siguieron a primeros del sXXI otros p'Anabel Santiago, Ángeles y Rosario González, Liliana Castañón o Marisa y Fernando Valle Roso. Como profesor de piano y, de manera especial, músico de jazz, siempre le prestó un interés espacial a la canción asturiana, como lo demuestra el hecho de ganar en 1998 el VIII Premiu d'Ensayu de la Conseyería de Cultura del Principau d'Asturies con el trabajo L'asturianada (Ensayu sobre la vitalidá d'un xéneru), ex aequo junto a su hermano Ismael Arias. Y en el curso 2019-2020 como pianista oficial acompañante del XXIII Concursu de Canción Asturiana Cuenca del Caudal, en la modalidad de Canción Asturiana al Piano. |
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