de la tonada de la tierra
Enantes de l'aparición de l'asturianada, baxo'l nome de tonada de la tierra s'incluyía tolo que se cantaba al altu la lleva, asina fueran cantares de ronda o pravianes, canciones d'arrieros como "Marchó Pachín pa la siega" o hestories como "Nun puedo subir al puertu", xirandiyes como "Baxaben cuatro ayeranos" o siguidiyes como "A ónde vas a dar agua".
A lo llargo del sieglu XIX y primeros del XX, los compositores clásicos, los cancioneros, les agrupaciones corales, les grandes voces del momentu, los medios de reproducción y los medios de difusión, cambiaron el panorama de la canción asturiana. El tiempu que trescurre ente El Raitán, primer cantador del que se tien noticia, de finales del sieglu XVIII, y el programa Cantadera de TPA pol que pasen semana tres de semana les meyores voces de la canción asturiana d'anguañu, ye de poco más de 200 años. Una hestoria curtia pero atacada de nomes y de grandes momentos.
Antes de la aparición de l'asturianada, bajo el nombre de tonada de la tierra entraba todo lo que se cantaba a voz elevada, así fuesen cantares de ronda o pravianas, canciones de arrieros como "Marchó Pachín pa la siega" o romances como "Nun puedo subir al puertu", giraldillas como "Baxaben cuatro ayeranos" o seguidillas como "A ónde vas a dar agua".
A lo largo del siglo XIX y primeros del XX, los compositores clásicos, los cancioneros, las agrupaciones corales, las grandes voces del momento, los medios de reproducción y los medios de difusión, cambiaron el panorama de la canción asturiana. El tiempo que transcurre entre El Raitán, primer cantador del que se tiene noticia, de finales del siglo XVIII, y el programa Cantadera de TPA, por el que pasan semana tras de semana las mejores voces de la canción asturiana actual, es de poco más de 200 años. Un historia muy corta pero cargada de nombres y de grandes momentos.
A lo llargo del sieglu XIX y primeros del XX, los compositores clásicos, los cancioneros, les agrupaciones corales, les grandes voces del momentu, los medios de reproducción y los medios de difusión, cambiaron el panorama de la canción asturiana. El tiempu que trescurre ente El Raitán, primer cantador del que se tien noticia, de finales del sieglu XVIII, y el programa Cantadera de TPA pol que pasen semana tres de semana les meyores voces de la canción asturiana d'anguañu, ye de poco más de 200 años. Una hestoria curtia pero atacada de nomes y de grandes momentos.
Antes de la aparición de l'asturianada, bajo el nombre de tonada de la tierra entraba todo lo que se cantaba a voz elevada, así fuesen cantares de ronda o pravianas, canciones de arrieros como "Marchó Pachín pa la siega" o romances como "Nun puedo subir al puertu", giraldillas como "Baxaben cuatro ayeranos" o seguidillas como "A ónde vas a dar agua".
A lo largo del siglo XIX y primeros del XX, los compositores clásicos, los cancioneros, las agrupaciones corales, las grandes voces del momento, los medios de reproducción y los medios de difusión, cambiaron el panorama de la canción asturiana. El tiempo que transcurre entre El Raitán, primer cantador del que se tiene noticia, de finales del siglo XVIII, y el programa Cantadera de TPA, por el que pasan semana tras de semana las mejores voces de la canción asturiana actual, es de poco más de 200 años. Un historia muy corta pero cargada de nombres y de grandes momentos.
compositores y cancioneros
En 1829 ñaz Teodoro Cuesta, poeta n'asturianu y primer compositor de canciones asturianes del que tenemos memoria. Tres d'él vinieron dellos otros como Rufino González Nuevo, Víctor Sáenz, Anselmo González del Valle, Juan Martínez Abades, Francisco Rodríguez Lavandera, Fidel Maya, Saturnino del Fresno, Baldomero Fernández, Eduardo Martínez Torner, Manuel del Fresno o Sergio Domingo. Bien d'ellos con Cancioneros pa voz y piano qu'aína emparentaron l'asturianada colos lieder alemanes, tan a la moda del tiempu.
En 1829 nace Teodoro Cuesta, poeta en asturianu y primer compositor de canciones asturianes del que tenemos recuerdo. Tras de él llegaron otros como Rufino González Nuevo, Víctor Sáenz, Anselmo González del Valle, Juan Martínez Abades, Francisco Rodríguez Lavandera, Fidel Maya, Saturnino del Fresno, Baldomero Fernández, Eduardo Martínez Torner, Manuel del Fresno o Sergio Domingo. Muchos de ellos con Cancioneros para voz y piano que rápidamente emparentaron l'asturianada con los lieder alemanes, tan a la moda de la época. |
Medios de reproducción y de difusión
Antonio Pozo El Mochuelo, cantaor sevillanu, graba delles de les primeres canciones asturianes en cilindros de cera de les que se tien cuenta: "Soi de Pravia" y "De Santander a Xixón". El Gaiteru Lliberdón conviértese na gran estrella de la música y canción asturiana de primeros de sieglu tres de les sos grabaciones en discos de pizarra. Hasta'l momentu de la guerra civil, les grandes voces del tiempu graben y dexen el so sellu en pieces que, poco después, la radio diba convertir en clásiques.
Los concursos retresmitíos pola radio acaben siendo, xunto al deporte, les más grandes referencies pa los asturianos de les décades de los 40 y 50 del sieglu XX, como van selo les de los 60 y 70 colos primeros programes dedicaos a la canción y música asturiana en xeneral.
Cola llegada de la televisión, la hestoria de la canción asturiana empieza a cambiar nos años 80 col programa Canción Asturiana de Carlos M. Jeannot. Pero, va ser cola llegada de la radiotelevisón pública asturiana RTPA cuando se xenere un boom de programes de gran éxitu, qu'arranca con Música, musiques, en RPA, y tien la so continuación en Sones, Asturianaes y Cantadera, en TPA, emitíos a la meyor hora del fin de selmana.
Antonio Pozo El Mochuelo, cantaor sevillano, graba algunas de las primeras canciones asturianas que se conocen en cilindros de cera: "Soi de Pravia" y "De Santader a Xixón". El Gaiteru Lliberdón se convierte en la gran estrella de la música y la canción asturiana de primeros de siglo tras sus grabaciones en discos de pizarra. Hasta el momento de la guerra civil, las grandes voces de la época graban y dejan su impronta en piezas que, poco después, la radio convertirá en clásicas.
Los concursos retransmitidos por la radio terminan siendo, junto al deporte, las mayores referencias para los asturianos de las décadas de los 40 y 50 del sieglo XX, como lo serán las de los 60 y 70 con los primeros programas dedicados a la canción y música asturiana en general.
Con la llegada de la televisión, la historia de la canción asturiana empieza a cambiar en los años 80 con el programa Canción Asturiana de Carlos M. Jeannot. Pero, será con la llegada de la radiotelevisión pública asturiana RTPA cuando se produzca un boom de programas de enorme éxito, que arranca con Música, musiques, en RPA, y tiene su continuación en Sones, Asturianaes y Cantadera, en TPA, emitidos en prime time del fin de semana.
Los concursos retresmitíos pola radio acaben siendo, xunto al deporte, les más grandes referencies pa los asturianos de les décades de los 40 y 50 del sieglu XX, como van selo les de los 60 y 70 colos primeros programes dedicaos a la canción y música asturiana en xeneral.
Cola llegada de la televisión, la hestoria de la canción asturiana empieza a cambiar nos años 80 col programa Canción Asturiana de Carlos M. Jeannot. Pero, va ser cola llegada de la radiotelevisón pública asturiana RTPA cuando se xenere un boom de programes de gran éxitu, qu'arranca con Música, musiques, en RPA, y tien la so continuación en Sones, Asturianaes y Cantadera, en TPA, emitíos a la meyor hora del fin de selmana.
Antonio Pozo El Mochuelo, cantaor sevillano, graba algunas de las primeras canciones asturianas que se conocen en cilindros de cera: "Soi de Pravia" y "De Santader a Xixón". El Gaiteru Lliberdón se convierte en la gran estrella de la música y la canción asturiana de primeros de siglo tras sus grabaciones en discos de pizarra. Hasta el momento de la guerra civil, las grandes voces de la época graban y dejan su impronta en piezas que, poco después, la radio convertirá en clásicas.
Los concursos retransmitidos por la radio terminan siendo, junto al deporte, las mayores referencias para los asturianos de las décadas de los 40 y 50 del sieglo XX, como lo serán las de los 60 y 70 con los primeros programas dedicados a la canción y música asturiana en general.
Con la llegada de la televisión, la historia de la canción asturiana empieza a cambiar en los años 80 con el programa Canción Asturiana de Carlos M. Jeannot. Pero, será con la llegada de la radiotelevisión pública asturiana RTPA cuando se produzca un boom de programas de enorme éxito, que arranca con Música, musiques, en RPA, y tiene su continuación en Sones, Asturianaes y Cantadera, en TPA, emitidos en prime time del fin de semana.
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