estilosBaxu’l nome d’asturiana, canción asturiana, tonada asturiana o bien d’otros, conocemos un xéneru vocal bien identificáu col territoriu d’Asturies y hermanáu, por ello, colos que se canten nos alredores baxo los nomes d’ayerana, montañesa, campurriana, lleonesa, senabresa, cantu d’arada, alalá… Los términos asturiana, canción asturiana o tonada asturiana sirvieron y sirven pa estremalos de los otros indicando con él que se trata del propiu d’Asturies. A esti xéneru n’Asturies siempre se lu llamó canción pa nun lu confundir con cantar, que ye lo que siempre acompañó a bailles, dances, ramos y otros xéneros musicales asturianos. Una vez dientro d’Asturies otres denominaciones locales y más específiques acabaron definiendo determinaes canciones o estilos de cantar. Asina fálase de pravianes, cabraliegues, payariegues, carreñanes, llangreanes, xoveínes, catedrales… que, de mano, nun dexen de ser más qu’un adxetivu xeográficu. Otros términos, como braves, arrieres, mineres, soberanes, dures, mariñanes… designaben otros aspectos relacionaos cola manera d’interpretar o la procedencia d’oficiu. Na Enciclopedia Asturias de Bellmunt y Canella aparez pela vez primera’l términu tonada de la tierra pa designar la qu’interpreten los cantadores de la quintana. Cantador siempre fue’l términu que designó n’Asturies a esti intérprete. El términu asturianada, de primeros de sieglu XX, sirvió pa designar al nuevu estilu de canciones compuestes o arreglaes por una serie de músicos influenciaos pol movimientu del Nacionalismu Musical. |
Bajo el nombre de asturianada, canción asturiana, tonada asturiana o muchos otros, se conoce un género vocal bien identificado con el territorio de Asturies y hermano, por tanto, con otros que se cantan alrededor conocidos como montañesa, campurriana, leonesa, sanabresa, canto de arada, alalá... Los términos asturianada, canción asturiana o tonada asturiana sirvieron y sirven para diferenciarlos del resto indicando en su nombre que se trata del propio de Asturies.
A este género en Asturies siempre se lo llamó canción para no confundirlo con cantar, que es lo que siempre acompañó a bailes, danzas, ramos y otros géneros musicales asturianos. Una vez dentro de Asturies otras denominaciones locales y más específicas acabaron definiendo determinadas canciones o estilos de cantar. Así se habla de pravianes, cabraliegues, payariegues, carreñanes, llangreanes, xioveínes, catedrales... que, de mano, nun dejan de ser más que un adjetivo geográfico. Otros términos, como braves, arrieres, mineres, soberanes, dures, mariñanes… designaban otros aspectos relacionados con la manera de interpretar o la procedencia de oficio.
En la Enciclopedia Asturias de Bellmunt y Canella aparece por vez primera el término tonada de la tierra para designar aquella que interpretan los cantadores de la quintana. Cantador siempre fue el término que designó en Asturies a este intérprete. El término asturianada, de primeros de siglo XX, sirvió para designar al nuevo estilo de canciones compuestas o arregladas por una serie de músicos influenciados por el movimientu del Nacionalismo Musical.
A este género en Asturies siempre se lo llamó canción para no confundirlo con cantar, que es lo que siempre acompañó a bailes, danzas, ramos y otros géneros musicales asturianos. Una vez dentro de Asturies otras denominaciones locales y más específicas acabaron definiendo determinadas canciones o estilos de cantar. Así se habla de pravianes, cabraliegues, payariegues, carreñanes, llangreanes, xioveínes, catedrales... que, de mano, nun dejan de ser más que un adjetivo geográfico. Otros términos, como braves, arrieres, mineres, soberanes, dures, mariñanes… designaban otros aspectos relacionados con la manera de interpretar o la procedencia de oficio.
En la Enciclopedia Asturias de Bellmunt y Canella aparece por vez primera el término tonada de la tierra para designar aquella que interpretan los cantadores de la quintana. Cantador siempre fue el término que designó en Asturies a este intérprete. El término asturianada, de primeros de siglo XX, sirvió para designar al nuevo estilo de canciones compuestas o arregladas por una serie de músicos influenciados por el movimientu del Nacionalismo Musical.
buyllaJosé Benito Álvarez-Buylla, nel so llibru La canción asturiana (Xixón, 1977), analiza pela primer vez el xéneru y define nél tres estilos:
-El tipu A, nel que’l xuegu melódicu consiste nun movimientu descendente dende la dominante a la tónica. Cita como primer exemplu Para castañes, Tremañes. -El tipu B, nel que’l xuegu melódicu ye’l contrariu, de la tónica a la dominante. Señala, igualmente, que ta integráu por canciones d’estructura más desarrollada y con superior ámbitu tonal qu’algama una octava o supérala. Cita como primer exemplu exemplu Pasé’l puertu de Payares. -Un tipu que nun ye nin A nin B y que define como posibles recreaciones a l’asturiana de melodíes ayenes o bien canciones populares. Citando como primer exemplu Soi pastor. José Benito Álvarez-Buylla, en su libro La canción asturiana (Xixón, 1977), analiza por vez primera el género y define en él tres estilos: -El tipo A, en el que el juego melódico consiste en un movimiento descendente desde la dominante a la tónica. Cita como primer ejemplo Para castañes, Tremañes. -El tipo B, en el que el juego melódico es el contrario, de la tónica a la dominante. Señala, igualmente, que está integrado por canciones de estructura más desarrollada y con superior ámbito tonal que alcanza una octava o la supera. Cita como primer ejemplo Pasé'l puertu de Payares. -Un tipo que no es ni A ni B y que define como posibles recreaciones a la asturiana de melodías ajenas o bien canciones populares. Citando como primer ejemplo Soi pastor. |
arias
Nel llibru L’asturianada (ensayu sobre la vitalidá d’un xéneru) (Uviéu, 1998), los hermanos Ismael y Xaime Arias apunten una división simple:
-La tonada, pal tipu d’interpretación más tradicional, y nel que s’apunten delles variantes: tonaes del guo, pol gritu d’aprobación del públicu (como Para castañes, Tremañes); tonaes arrieres, les que contemplen un blincu d’octava o mayor (como Pasé’l puertu de Payares); tonaes d’autor, nes que la singularidá melódica llévennos a una autoría reciente (como A la salida del Sella); tonaes a la gaita, cuando s’acompañen d’esti instrumentu; y tonaes ayeranes, de más grande profusión de melismes.
-L’asturianada, p’aquelles que provienen del cancioneru xeneral y los cantadores conviértenles a l’asturiana (como Soi pastor o Baxaben cuatro ayeranos).
En el libro L’asturianada (ensayu sobre la vitalidá d’un xéneru) (Uviéu, 1998), los hermanos Ismael y Xaime Arias apuntar una división simple:
-Tonada, para el tipo de interpretación más tradicional, y en el que se apuntan diferentes variantes: tonaes del guo, por el grito de aprobación del público (como Para castañes, Tremañes); tonaes arrieres, las que contemplan un salyo de octava o mayor (como Pasé’l puertu de Payares); tonaes d’autor, en las que la singularidad melódica nos lleva a una autoría reciente (como A la salida del Sella); tonaes a la gaita, cuando se acompañan de este instrumento; y tonaes ayeranes, con mayor profusión de melismas.
-Asturianada, para aquellas que provienen del cancionero general y los cantadores las convierten a l’asturiana (como Soi pastor o Baxaben cuatro ayeranos).
-La tonada, pal tipu d’interpretación más tradicional, y nel que s’apunten delles variantes: tonaes del guo, pol gritu d’aprobación del públicu (como Para castañes, Tremañes); tonaes arrieres, les que contemplen un blincu d’octava o mayor (como Pasé’l puertu de Payares); tonaes d’autor, nes que la singularidá melódica llévennos a una autoría reciente (como A la salida del Sella); tonaes a la gaita, cuando s’acompañen d’esti instrumentu; y tonaes ayeranes, de más grande profusión de melismes.
-L’asturianada, p’aquelles que provienen del cancioneru xeneral y los cantadores conviértenles a l’asturiana (como Soi pastor o Baxaben cuatro ayeranos).
En el libro L’asturianada (ensayu sobre la vitalidá d’un xéneru) (Uviéu, 1998), los hermanos Ismael y Xaime Arias apuntar una división simple:
-Tonada, para el tipo de interpretación más tradicional, y en el que se apuntan diferentes variantes: tonaes del guo, por el grito de aprobación del público (como Para castañes, Tremañes); tonaes arrieres, las que contemplan un salyo de octava o mayor (como Pasé’l puertu de Payares); tonaes d’autor, en las que la singularidad melódica nos lleva a una autoría reciente (como A la salida del Sella); tonaes a la gaita, cuando se acompañan de este instrumento; y tonaes ayeranes, con mayor profusión de melismas.
-Asturianada, para aquellas que provienen del cancionero general y los cantadores las convierten a l’asturiana (como Soi pastor o Baxaben cuatro ayeranos).
El musicólogu alemán Pieter Minden fizo la so tesis doctoral sobre’l xéneru y, publicada en llibru, titulóse La tonada asturiana, un acercamiento musicológico (Uviéu, 2001), nel que define los siguientes estilos dende l’aspectu modal:
-El modu Do-Sol, con una imaxen parecida a la tonalidá mayor, nel que la quinta bien de veces ye’l verdaderu puntu de referencia tonal. Cita como primer exemplu Adiós, llugarín de Pión.
-El modu Do, con melodíes que pertenecen a la mesma familia que les del modu Do-Sol, pero d’ámbitu más ampliu. Del que cita como primeros exemplos Al pasar La Collaona y Pasé’l puertu de Payares. Indica qu’esti tipu execútase cola tercera sección melódica de cada estrofa puesta na octava superior.
-El modu Sol, estrechamente vinculáu al modu Do, pero la séptima ye menor en vez de mayor y yá nun xuega nengún papel como nota sensible pa la octava. Frente a la quinta, la cuarta algama un intensu significáu y ye típìco d’eses melodíes el blincu de cuarta ascendente dende’l tonu fundamental. Del que cita como exemplos Porque soi de la montaña y Cuando salí de Cabrales.
-El modu Sol con sexta menor, qu’entemez el tonu mayor y menor. Y cita como exemplu Dieron les cuatro la tarde.
-El modu La, con melodíes que recuerden ensin pertenecer al modu menor, tienen un ámbitu de quinta con tercera menor en llugar de mayor. Citando como exemplos Pasé la ponte de fierro y Caminito d’Avilés.
-L’aria modal La-Mi, con melodíes que tienen un desarrollu similar a les melodíes en La, pero nes que los tonos finales reposen en La o en Mi. Nel que cita como exemplos Si quieres que te cortexe y Al pasar per el puertu.
-Melodíes de tetracordiu, como La primer vez de mio vida.
-Y, per último, delles melodíes con cambiu de modu o modos especiales, como A la salida del Sella o Caminito del puertu.
-El modu Do-Sol, con una imaxen parecida a la tonalidá mayor, nel que la quinta bien de veces ye’l verdaderu puntu de referencia tonal. Cita como primer exemplu Adiós, llugarín de Pión.
-El modu Do, con melodíes que pertenecen a la mesma familia que les del modu Do-Sol, pero d’ámbitu más ampliu. Del que cita como primeros exemplos Al pasar La Collaona y Pasé’l puertu de Payares. Indica qu’esti tipu execútase cola tercera sección melódica de cada estrofa puesta na octava superior.
-El modu Sol, estrechamente vinculáu al modu Do, pero la séptima ye menor en vez de mayor y yá nun xuega nengún papel como nota sensible pa la octava. Frente a la quinta, la cuarta algama un intensu significáu y ye típìco d’eses melodíes el blincu de cuarta ascendente dende’l tonu fundamental. Del que cita como exemplos Porque soi de la montaña y Cuando salí de Cabrales.
-El modu Sol con sexta menor, qu’entemez el tonu mayor y menor. Y cita como exemplu Dieron les cuatro la tarde.
-El modu La, con melodíes que recuerden ensin pertenecer al modu menor, tienen un ámbitu de quinta con tercera menor en llugar de mayor. Citando como exemplos Pasé la ponte de fierro y Caminito d’Avilés.
-L’aria modal La-Mi, con melodíes que tienen un desarrollu similar a les melodíes en La, pero nes que los tonos finales reposen en La o en Mi. Nel que cita como exemplos Si quieres que te cortexe y Al pasar per el puertu.
-Melodíes de tetracordiu, como La primer vez de mio vida.
-Y, per último, delles melodíes con cambiu de modu o modos especiales, como A la salida del Sella o Caminito del puertu.
El musicólogo alemán Pieter Minden realizó su tesis doctoral sobre el género y, publicada en libro, se tituló La tonada asturiana, un acercamiento musicológico (Uviéu, 2001), en el que define los siguientes estilos desde el aspecto modal:
-El modo Do-Sol, con una imagen parecida a la tonalidad mayor, donde la quinta muchas veces es el verdadero punto de referencia tonal. Cita como ejemplo Adiós, llugarín de Pión. -El modo Do, con melodías que pertenecen a la misma familia que las del modo Do-Sol, pero de ámbito más amplio. Del que cita como ejemplos Al pasar La Collaona y Pasé'l puertu de Payares. Indica que este tipo se ejecuta con la tercera sección melódica de cada estrofa puesta en la octava superior. -El modo Sol, muy vinculado al modo Do, pero la séptima es menor en vez de mayor y ya no juega ningún papel como nota sensible para la octava. Frente a la quinta, la cuarta alcanza un intenso significado y es típico de esas melodías el salto de cuarta ascendente desde el tono fundamental. Del que cita como ejemplos Porque soi de la montaña y Cuando salí de Cabrales. -El modo Sol con sexta menor, que mezcla el tono mayor y menor. Y cita como ejemplo Dieron les cuatro la tarde. -El modo La, con melodías que recuerdan, sin pertenecer, al modo menor, tienen un ámbito de quinta con tercera menor en lugar de mayor. Citando como ejemplos Pasé la ponte de fierro y Caminito d'Avilés. -El área modal La-Mi, con melodías que tienen un desarrollo similar a las melodías en La, pero en las que los tonos finales reposan en La o en Mi. En el que cita como ejemplos Si quieres que te cortexe y Al pasar per el puertu. -Melodías de tetracordio, como La primer vez de mio vida. -Y, por último, algunas melodías con cambio de modo o modos especiales, como A la salida del Sella o Caminto del puertu. |
l'asturianada
Con motivu de la exposición L’Asturianada, alma d’un pueblu (Uviéu, 2008) planteamos desarrollar la definición de los estilos de la canción asturiana, y quedaron estos de la forma siguiente:
-Tonaes de la tierra, aquelles que siguen la estructura más tradicional y nun suelen repitir los versos de la copla. Con delles subdivisiones: les hestories, que siguen la estructura del romance (como Tengo de subir al puertu); los cantares de tonada, que cuenten con estribillu (como Nun puedo subir al puertu); les dialogaes, cuando intervienen dos voces faciendo un diálogu (como Pastor que tas en el monte); les siguidiyes, que siguen la estructura de la cuarteta de siguidiya (como Les paxarines): les xirandiyes, que parten del conocíu baille (como Baxaron cuatro ayeranos)… -Tonaes dures, nes que la cuerda ye la dominante, siguen la estructura de la cuarteta y suelen repitir el primer versu y el terceru. Con dos subdivisiones: les braves, que resuelven na tónica, bien de veces llamando a l’aprobación del oyente (como Amagostasti castañes); y les pravianes, que floreen per enriba de la tónica (como Soi de Pravia). -Tonaes arrieres, nes que la cuerda ye la tónica y siguen tamién la estructura de la cuarteta. Con dos subdivisiones: les arrieres per abaxo y per arriba, que resuelven na dominante pa facer un blincu d’octava (como L’aire m’apagó la vela), y les arrieres dobles, que resuelven na tónica per debaxu pa facer un blicu de decimotercera (como A la salida del Sella). -Tonaes soberanes, qu’utilicen la estructura estrófica de 5-8-8 sílabes, que bien de veces ye un desarrollu particular de la cuarteta (como Carromateros o Caballu al verde). -Asturianaes: toes aquelles que son d’autor, anque partan d’una melodía tradicional, y avérense al xéneru líricu del lied (como Soi asturianín o Al pasar per el puertu). -Vaqueiraes: les tonaes de ritmu llibre propies del folclor del aria vaqueira y qu’incorporaron al so repertoriu los cantadores de tonada (como Mediu la mar). |
Con motivo de la exposición L'Asturiana, alma d'un pueblu (Uviéu, 2008), los hermanos Ismael y Xaime Arias desarrollaron la definición de los estilos de la canción asturiana, quedando de la forma siguiente: -Tonaes de la tierra, aquelles que siguen la estructura más tradicional y nun suelen repitir los versos de la copla. Con delles subdivisiones: les hestories, que siguen la estructura del romance (como Tengo de subir al puertu); los cantares de tonada, que cuenten con estribillu (como Nun puedo subir al puertu); les dialogaes, cuando intervienen dos voces faciendo un diálogu (como Pastor que tas en el monte); les siguidiyes, que siguen la estructura de la cuarteta de seguidilla (como Les paxarines): les xirandiyes, que parten del conocido baile de la giraldilla (como Baxaron cuatro ayeranos)… -Tonaes dures, en las que la cuerda es la dominante, siguen la estructura de la cuarteta y suelen repetir el primer verso y el tercero. Con dos subdivisiones: les braves, que resuelven en la tónica, en bastantes ocasiones llamando a la aprobación del oyente (como Amagostasti castañes); y les pravianes, que florean por encima de la tónica (como Soi de Pravia). -Tonaes arrieres, en las que la cuerda es la tónica y siguen también la estructura de la cuarteta. Con dos subdivisiones: les arrieres per abaxo y per arriba, que resuelven en la dominante para completar un salto de octava (como L'aire m'apagó la vela), y les arrieres dobles, que resuelven en la tónica por debajo para completar un salto de decimotercera (como A la salida del Sella). -Tonaes soberanes, que utilizan la estructura estrófica de 5-8-8 sílabas, que en muchas ocasiones se trata de un desarrollo particular de la cuarteta (como Carromateros o Caballo al verde). -Asturianaes: todas aquellas que son de autor, aunque partan de una melodía tradicional, y se acercan al género lírico del lied (como Soi asturianín o Al pasar per el puertu). -Vaqueiraes: las tonadas de ritmo libre propias del folclore del área vaquera y que incorporaron a su repertorio los cantadores de tonada (como Mediu la mar). |
CLASIFICACION
Partiendo de los trabayos anteriores, nun se plantea pa l'asturianada una clasificación cerrada sinon dalgo que siga en continuu desarrollu.
Empléase un doble criteriu: gramatical (pa la esplicación de les Hestories y les Soberanes, por exemplu) y musicolóxicu, siendo susceptibles unes de pertenecer a otres. Sicasí, a sabiendes de la confusión qu’una clasificación que naz con criterios dispares pue ocasionar, ye interesante presantala asina porque tien l’aquel de mostrar la so vinculación cola terminoloxía tradicional.
Partiendo de los anteriores trabajos, no se plantea para l'asturianada una clasificación cerrada sino algo que siga en continuo desarrollo.
Se emplea un doble criterio: gramatical (para la explicación de les Hestories y les Soberanes, por ejemplo) y musicológico, siendo susceptibles unas de pertenecer a otras. No obstante, a sabiendas de la confusión que una clasificación que nace con criterios dispares puede ocasionar, es interesante presentarla así porque tiene el empeño de mostrar su vinculación con la terminología tradicional.
Empléase un doble criteriu: gramatical (pa la esplicación de les Hestories y les Soberanes, por exemplu) y musicolóxicu, siendo susceptibles unes de pertenecer a otres. Sicasí, a sabiendes de la confusión qu’una clasificación que naz con criterios dispares pue ocasionar, ye interesante presantala asina porque tien l’aquel de mostrar la so vinculación cola terminoloxía tradicional.
Partiendo de los anteriores trabajos, no se plantea para l'asturianada una clasificación cerrada sino algo que siga en continuo desarrollo.
Se emplea un doble criterio: gramatical (para la explicación de les Hestories y les Soberanes, por ejemplo) y musicológico, siendo susceptibles unas de pertenecer a otras. No obstante, a sabiendas de la confusión que una clasificación que nace con criterios dispares puede ocasionar, es interesante presentarla así porque tiene el empeño de mostrar su vinculación con la terminología tradicional.
2010 Memorial Silvino Argüelles, emitíu nel programa Sones de TPA: Alberto Cienfuegos, presentador; Julio César Baragaño, presentador; José Antonio Gómez, musicoloxía Universidá d'Uviéu, Carlos Menéndez Jeannot, presentador; Diamantina Rodríguez, cantadora; Facundo Fernández, director Concursu Cuenca del Caudal; Anabel Santiago, cantadora; y Luis María García, Alcalde de Mieres (foto IMGA)