el xEneru mAs identificativu de la mUsica asturiana
La más grande parte de la música popular asturiana siguió siendo de tresmisión oral hasta más qu'entráu l'últimu cuartu del sXIX. El xéneru vocal más identificativu yera un cantu llibre ad libitum que recibía'l nome de tonada de la tierra, tonada asturiana o canción asturiana. Los sos intérpretes llamábense cantadores de la quintana o cenciellamente cantadores. Los compositores clásicos asturianos de finales del sXIX y primeros del XX, pola influencia del movimientu del final de Romanticismu nomáu Nacionalismu Musical, xuntaron les sos idees coles grandes voces de los cantadores d'aquellos años y crearon un xéneru nuevu al que empezó llamase asturianada. Esti términu aparez pela primer vez documentáu en 1924 nos créitos d'un discu.
La mayor parte de la música popular asturiana continuó siendo de transmisión oral hasta bien entrado el último cuarto del sXIX. El género vocal más identificativo era un canto libre ad libitum que recibía el nombre de tonada de la tierra, tonada asturiana o canción asturiana. Sus intérpretes se llamaban cantadores de la quintana o simplemente cantadores. Los compositores clásicos asturianos de finales del sXIX y primeros del XX, por influencia del movimiento del final del Romanticismo conocido como Nacionalismo Musical, unieron sus ideas con las grandes voces de los cantadores de aquel tiempo y crearon un género nuevo al que se empezó a llamar asturianada. Este término aparece documentado por vez primera en 1924 en los créditos de una disco.
La mayor parte de la música popular asturiana continuó siendo de transmisión oral hasta bien entrado el último cuarto del sXIX. El género vocal más identificativo era un canto libre ad libitum que recibía el nombre de tonada de la tierra, tonada asturiana o canción asturiana. Sus intérpretes se llamaban cantadores de la quintana o simplemente cantadores. Los compositores clásicos asturianos de finales del sXIX y primeros del XX, por influencia del movimiento del final del Romanticismo conocido como Nacionalismo Musical, unieron sus ideas con las grandes voces de los cantadores de aquel tiempo y crearon un género nuevo al que se empezó a llamar asturianada. Este término aparece documentado por vez primera en 1924 en los créditos de una disco.
AYER ME DIXO TO MADRE
La primer asturianada, o canción asturiana d'autor, de la que se tien conocimientu ye "Ayer me dixo to madre", del poeta y compositor Teodoro Cuesta. La composición aparez publicada pela primer vez en Asturias, muérganu del Centru Asturianu de Madrid, el 1 de payares de 1891, por más que siempre se dixera que la cantara'l tenor Enrico Tamberlick nueve años enantes n'Uviéu con motivu de la temporada d'ópera, onde Teodoro Cuesta dirixía la orquesta:
Ayer me dixo to madre
que nun rondara to puerta,
que mozu sin daqué suyu
ye como molín sin presa.
Bien sabes que col alma
yo te quería,
sin contar con preseos
nin casería;
pero fala to madre
pela quintana
que ye pocu esti gochu
pa tal marrana.
La primera asturianada, o canción asturiana de autor, de la que se tiene conocimiento es "Ayer me dixo to madre", del poeta y compositor Teodoro Cuesta. La composición aparece publicada por vez primera en Asturias, órgano del Centro Asturiano de Madrid, el 1 de noviembre de 1891, por más que siempre se comentó que la había cantando el tenor Enrico Tambelick nueve años antes en Uviéu con motivo de la temporada de ópera, en la que Teodoro Cuesta dirigía la orquesta.
Ayer me dixo to madre
que nun rondara to puerta,
que mozu sin daqué suyu
ye como molín sin presa.
Bien sabes que col alma
yo te quería,
sin contar con preseos
nin casería;
pero fala to madre
pela quintana
que ye pocu esti gochu
pa tal marrana.
La primera asturianada, o canción asturiana de autor, de la que se tiene conocimiento es "Ayer me dixo to madre", del poeta y compositor Teodoro Cuesta. La composición aparece publicada por vez primera en Asturias, órgano del Centro Asturiano de Madrid, el 1 de noviembre de 1891, por más que siempre se comentó que la había cantando el tenor Enrico Tambelick nueve años antes en Uviéu con motivo de la temporada de ópera, en la que Teodoro Cuesta dirigía la orquesta.